Eliphas Lévi
Francúzsky
hermetici nazývaju Eliphasa Léviho "rénovateur", obnoviteľ, rozumie
se poznávaniu strateného vedenia, tj. poznatkov hermetických náuk a
kabbaly. Tieto poznatky boli, až na malé výnimky, do doby Léviho
šírene v malých, prísne uzavretých skupinách a až Lévi ich v
značnej miere sprístupnil širšiemu okruhu hľadajúcích. Preto je trochu
nepresné označovaný za zakladateľa moderného okultismu. Doménou
Léviho diela bola mágia a kabbala k okultizmu patrí taktiež
špiritizmus, ktorý Lévi ostro odsudzoval. Svojich zásluh si bol Lévi
vedomí a hovoril o tom, čo je tajná a posvätná veda, sám trochu
neskromne hovoril: "Časom zabudnuté a stratené kľúče Šalamoúnove sme
znovu našli a bez námahy sme otvorili všetky brány starých
svätyň, v ktorých zdánlivo spí večne mladá a večne krásna absolútna
pravda ako tá princezná z rozprávok našeho detstva, dlhú dobu
spánku očekávajúca manžela, ktorý ju zobudí", avšak priznáva predsa
iba, že "i po tomto našom diele budu existovať tajomstvá, ale iba v
nekonečných hĺbkach". Má tým na mysli svoje klúčove dielo "Kľúč k
veľkým tajomstvám", z ktorého sú oba uvedené citáty.
Eliphas Lévi bol jednoznačne najväčší, skutočne vediaci znalec mágie
v 19. storočí. Podľa R. Cavendisha (1974) bol taktiež "nejvplivnejšou
osobnosťou v modernom obrodení vyššej mágie".
Léviho dielo bolo rozsiahlé k najzaujímavejším patria:
- Dogme de la Haute magie
a skoro na to jeho pokračovanie (súborne Dogme et ritule de la haute magie, 1857)
- L'Historie de la magie (1860).
- Le Clef des grands mystéres (1861).
- La science des esprits (1865).
- Le mystéres de la kabbale (1910).
- Le Livre des Splendeurs (1979).
- časopis Le Voile d'Isis kde boli publikované(1921) dopisy baronovi N.-J. Spedalierimu o vysokej mágii.
Léviho obsiahle dielo, písané exaltovaným jazykom a faktograficky nie
vždy celkom spoľahlivé (jeho Dejiny mágie) malo rozhodujúcí vpliv
na dalši vývoj svetového okultizmu, hlavne mágie, a to predovšetkým
prostrednictvom dvoch jeho duchovných žiakov, Papusa (Encaussa) a de
Guaity. Vo svojom diele, ktorého nejdôležitejšou časťou, ak ponecháme
bokom jeho dielo kabalisticke (o ktorom neokultista, ale veľký znalec
kabaly G. Scholem prehlásil, že je úplne v zajatí myšlienok), je
náuka o "astrálnom svetle", o kľúči k mágii, naplnil svoju tézu, že
"tajomstvo okultných vied je tajomstvom prírody". Aj keď se Lévi intenzívne
zaoberal kabbalou, svoju teóriu mágie založil predovšetkým na tradíciach
staroegyptského ezoterizmu: "Izrael uchvátil Egyptu tajomstvo
sfingy. Neuznal však kríž, ktorý už v prvotných symboloch
magického Egypta bol kľúčem k nebesám" (Lévi). Sfingy a kríž sú
dvoma veľkými symbolmi ezoterizmu a "veda starých mágov podáva nám
tajomstvo oslobodenia a živej sily vôľe".
|